Kesän aikatauluja

Poikkeuskevään jälkeen kesä tuntuu erityisen tervetulleelta. Viisassa lomaillaan pääosin 13.7.-2.8., mutta viestinnän ja markkinoinnin tarpeen tullen meidät tavoittaa tänäkin aikana.

Kiitokset asiakkaille ja kumppaneille alkuvuoden yhteistyöstä ja ihanaa kesää!

Elämää ja viestintää poikkeustilanteessa

Meneillään oleva korona-poikkeustilanne on saanut suomalaiset uuden eteen. Arki pitää miettiä uusiksi – pitää tehdä vähemmän, huolellisemmin ja ajatuksen kanssa, erilailla kuin yleensä.

Huolestuttaa ja ahdistaakin: miten tästä selvitään ja milloin? Päällimmäisenä huolenaiheena ovat oma ja lähimmäisten terveys. Monella yrittäjällä on käsillä lisäksi akuutti taloudellinen kriisi, sillä asiakkaat vetäytyvät koteihinsa ja sovitut tapaamiset ja tapahtumat on peruuntuvat. 

Viestinnänkin näkökulmasta tilanne on haastava. Valetieto, huhut ja shokkiotsikot ovat vaarassa syrjäyttää asiallisen ja oikean informaation. Mediaa kuluttaessa tulisikin pitää pää kylmänä. Kannattaa seurata virallisia kanavia, jotka jakavat oikeaa tietoa. Näitä ovat esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL ja oman kuntasi tai kaupunkisi verkkosivut. 

Jos olet yrittäjä, tehosta yrityksesi viestintää. Kerro asiakkaallesi omissa viestintäkanavissanne miten poikkeustilanne vaikuttaa palveluihin. Samalla voit ideoida, olisiko palveluita mahdollista tarjota netin kautta, etäyhteydellä tai verkkokaupasta? Kriisi voi olla myös mahdollisuus rakentaa yrityksellesi digitaalista palvelua ja myyntikanavia.

Ota rauhallisesti ja keskity olennaiseen eli noudata ohjeita, joita viruksen torjumiseen on saatu. Kriisi kestää aikansa. Kauanko, sitä emme vielä tiedä, mutta jos jokainen tekee oman osuutensa riskien torjumiseksi selviämme parhaalla mahdollisella tavalla. 

Nyt on tärkeintä huolehtia itsestään, läheisistään ja kanssaihmisistä. Tarjoa apua erityisesti niille, jotka sitä tarvitsevat, ettei kukaan jäisi yksin huolien ja avuttomuuden kanssa. 

Voimia, terveyttä ja jaksamista meille kaikille!

Pienen yrityksen digi- ja some-markkinoinnin ABC

Yksinyrittäjällä ja pienessä yrityksessä resursseja markkinointiin on rajallisesti. Siksi se, mitä tehdään, kannattaa tehdä kunnolla. Pienen yrityksen markkinoinnin tärkeät lähtökohdat voi tiivistää kolmeen pointtiin:

A) Valitse kanavat, joissa yrityksesi on läsnä 

Digitaalisen markkinoinnin ja näkyvyyden perusta ovat yrityksen verkkosivut. On parempi, että sivusto on suppea mutta laadukas kuin laaja ja keskeneräinen. Voit aina laajentaa sivustoa tarpeen mukaan myöhemmin. Varmista, että sivuston hakukoneoptimointi on kunnossa!

Some-kanavien kohdalla päätä, mihin kanaviin panostat. Käytä päätöksen perustana yrityksen kohderyhmien määrittelyä.  Missä kanavissa asiakkaasi liikkuvat? Facebook tavoittaa massoja, Instagram puolestaan toimii nuorempien käyttäjien tavoittamisessa. Jos teet videoita, YouTube on ehdoton valinta.

Kanavat valittuasi tee julkaisukalenteri, jota on helppo noudattaa päivä- ja viikkotasolla.

B) Käytä myös maksullista mainontaa

Maksullinen mainonta somessa on tullut jäädäkseen, sillä ihmiset eivät mene someen ajatellen: ”Löytäisinpä jonkin mielenkiintoisen mainoksen tuotteesta tai palvelusta, johon voisin käyttää rahani”. 

Ihmiset haluavat viihtyä somessa ja nähdä sisältöä, joka heitä kiinnostaa. Siksi maksullisen sisällön nostaminen uutisvirtaan on yritykselle yleensä välttämätöntä. 

Maksullisen mainonnan lisäksi kannattaa tuottaa laajemminkin sisältöä, joka viihdyttää ja kiinnostaa. Pienessä yrityksessä laajempi tuottaminen saattaa olla haasteellista resurssien rajallisuuden vuoksi. Ulkopuolisen resurssin käyttämistä tähän kannattaakin harkita.

C) Mittaa tuloksia ja säädä tarpeen mukaan

Alussa valittiin kanavat, joissa yritys on läsnä, laadittiin julkaisukalenteri ja myös maksullista mainontaa on toteutettu.

Millaiset ovat tulokset? Lisääntyivätkö yhteydenotot, kasvoiko myynti? Jos suunnitelma toimii, jatka samaan malliin. Jos ei, kokeile jotain muuta: muita kanavia tai eri lähestymistapaa. Tee esim. video blogikirjoituksen sijaan tai etsi uusia some-ryhmiä, joissa asiakkaasi liikkuvat.

Kokeilemalla löydät parhaat ja toimivimmat käytännöt – tärkeintä että aloitat!


Markkinointiviestintä Viisa on apunasi digi- ja somemarkkinoinnin suunnittelussa. Meidät tavoitat p. 040 576 0494/Päivi tai jättämällä yhteydenottopyynnön alla olevasta linkistä.

Viisasta Suomen Yrittäjien jäsenyritys

Markkinointiviestintä Viisa on liittynyt Suomen Yrittäjien jäseneksi tammikuusta 2020 alkaen.

Suomen Yrittäjät on järjestö, joka tarjoaa jäsenilleen vaikutuskanavan kunnalliseen, alueelliseen ja valtakunnalliseen sekä toimialakohtaiseen päätöksentekoon ja vaikuttamiseen. Siihen kuuluu yli 115 000 suomalaista yritystä.

Yrittäjien tavoitteena on, että Suomesta tulee paras paikka yrittää. Toiminnan lähtökohtana ovat järjestön arvot: rohkeus, luotettavuus ja uusiutuminen.

linkki: Suomen Yrittäjien verkkosivut

Asiakas on sisältömarkkinoinnin lähtökohta

Digimarkkinoijat puhuvat paljon sisältömarkkinoinnista. Sisältömarkkinoinniksi mielletään yleensä lehtien digi- tai printtiversioissa julkaistavat, toimitukselliselta sisällöltä näyttävät artikkelit, jotka lähemmässä tarkastelussa paljastuvat mainoksiksi. 

Edellä mainitut ovat natiivimarkkinointia, joka on sisältömarkkinoinnin yksi muoto, mutta sisältömarkkinoinnin käsite on huomattavasti laajempi. Sisältömarkkinointi on sisältöä, jota yritys tuottaa medioihin lähtökohtanaan asiakkaan tarpeet.

Ei push vaan pull

Mainostaminen ja markkinointi toimi pitkään push-periaattella. Yritykset tuottivat medioihin mainossisältöä, jonka toivoivat massiivisen jakelun myötä tavoittavan potentiaaliset asiakkaat. Tapa on edelleen toimiva, jos medioita on rajallinen määrä ja ihmisten median kulutustottumukset suhteellisen vakioita.

Internet on kuitenkin murtanut perinteisen mediakentän ja räjäyttänyt medioiden määrän moninkertaiseksi. Jokaisella meillä on taskussamme älypuhelin, jonka kautta voimme kuluttaa lukematonta määrää medioita. Pelkkä push-periaate mainonnassa ei siksi enää toimi, vaan markkinoijan kannattaa lähestyä kohderyhmäänsä pull-periaattella.

Pull-periaatteella yritys tuottaa valittuihin medioihin asiakkaita kiinnostavaa sisältöä. Sisältö vetää asiakkaan yrityksen brändin, tuotetiedon ja ostotapahtuman äärelle. Tämän sisällön tuottaminen, jakelu ja vuoropuhelu asiakkaiden kanssa on sisältömarkkinointia.

Asiakkaan tavoittamiseen tarkoitettu sisältö voi olla faktatietoa, viihdyttäviä videoita, kyselyitä, toimialaan liittyvää tietoutta – mitä vaan, mikä saa asiakaskunnan huomion. Tärkeintä on, että sisältö on laadukasta ja palvelee asiakkaan tarpeita.

Kolme kanavatyyppiä sisältömarkkinointiin

Sisältömarkkinointia on mahdollista toteuttaa kolmen tyyppisissä kanavissa: 

  1. Omissa kanavissa
  2. Puoliksi omissa kanavissa
  3. Ostetuissa kanavissa

Omat kanavat ovat täysin yrityksen omassa hallussa, kuten yrityksen verkkosivut tai sähköinen uutiskirje. Puoliksi omissa kanavissa julkaisualustan omistaa ulkopuolinen toimija, mutta sisältö on yrityksen omaa. Tällaisia ovat esimerkiksi some-kanavat kuten Facebook ja hakukoneet kuten Google. Ostetut kanavat taas ovat kokonaan ulkopuolisen tahon hallussa ja niistä voidaan ostaa tilaa yrityksen sisällöille esim. alussa mainituilla natiivisisällöillä tai muilla yhteistyömalleilla.

Mallit helpottavat suunnittelua

Sisältömarkkinoinnin kenttä on laaja, ja mahdollisuudet lähes rajattomat. Miten yrityksen siis tulisi lähteä liikkeelle sisältömarkkinoinnissaan?

On kehitetty malleja, joiden avulla sisältömarkkinointia voidaan toteuttaa jäsennellysti ja tavoitteellisesti. Eräs niistä on REAN-malli (Reach, Engage, Activate, Nurture). REAN:in mukaan eri asiakasryhmille ja asiakkuuden eri vaiheissa oleville kohderyhmille tuotetaan jokaiselle omanlaista sisältöä. 

Esimerkki: Juhlapalvelun sisältömarkkinointi REAN-mallin mukaisesti

Otetaan esimerkiksi juhlapalveluyritys, jonka tuote on hääjuhlat. Sisältömarkkinoinnin kohderyhmänä yrityksellä ovat häitä suunnittelevat parit.

  • Reach-vaiheessa yritys tuottaa häihin liittyvää yleistä sisältöä, esim. vertailua kesä- ja talvihäiden välillä tai eri maiden hääperinteisiin liittyvän artikkelin.
  • Engage-vaiheessa kohderyhmää tavoitellaan hyödyllisillä vinkkilistoilla häiden suunnitteluun liittyen.
  • Activate-vaiheessa juhlapalvelu esittelee omat häätuotteensa ja kertoo, mikä tekee niistä täydellisen valinnan tulevalle hääparille. Tämän vaiheen tarkoitus on aktivoida asiakas ostamaan.
  • Nurture-vaiheen sisällöllä asiakkaasta pidetään huolta sen jälkeen, kun hän on jo ostanut. Sisältö sitouttaa asiakkaan seuraamaan yritystä ja hyödyntämään yrityksen palveluita jatkossakin.

Täsmäneuvoja sisältömarkkinoijalle

Sisältömarkkinoinnin toteuttaminen ei urheilutermein kuvattuna ole pikamatka vaan pitkän matkan juoksu. Se on sitouttavaa viestintää, jolla asiakas saadaan luottamaan yritykseen toimijana.Siksi sisältömarkkinoijan kannattaa varustautua annoksella pitkäjännitteisyyttä ja suunnitelmallisuutta. 

Panostaminen omiin kanaviin ja omaan mediaan kannattaa. Omat kanavat ovat aina omassa hallussa, joten äkilliset muutokset eivät niitä heilauttele.

Sisältömarkkinoinnin tulosten seuranta ja mittaaminen on joskus haastavaa, mutta välttämätöntä. Kaikille yrityksille on löydettävissä toimivat mittarit tehokkuuden mittaamiseen, mutta ne eivät ole vakioita, vaan riippuvat asetetuista tavoitteista ja kokonaisuudesta.

Lisätietoa sisältömarkkinoinnista löydät esimerkiksi tältä englanninkieliseltä sivustolta: https://contentmarketinginstitute.com

Jos kaipaat ideoita yrityksen sisältömarkkinointiin, Viisan palvelut ovat käytettävissäsi. Viisarikivi-sisältömarkkinointi on tähän tarkoitettu palvelukokonaisuumme. 

Muistilista digi- ja some-markkinoinnin suunnitteluun

Pää on vaarassa mennä pyörälle digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksien äärellä. Pitäisi saada näkyvyyttä, jotta kauppaa syntyisi, mutta valinta viestintäkanavien välillä ei ole helppoa.

Esimerkiksi someen liittyen monet puhuvat nyt TikTokista – sen avulla saavuttaa kuulemma miljoonia käyttäjiä. Entäpä perinteisemmät Facebook ja Instagram, Twitter tai Pinterest, tavoittaako niillä silti edelleen? Kotisivutkin ovat tärkeät – miten pitää ne ajan tasalla tehokkaana myynti- ja markkinointikanavana? Näkyväthän ne Google-haussa? Kysymykset risteilevät mielessä.

Suunnittele, listaa ja toteuta

Tehokas digimarkkinointi ei ole salatiedettä. Markkinointitapojen moninaisuuden edessä avuksi tulee konkreettinen toimenpiteiden suunnittelu.

Yrityksen digi- ja some-markkinointisuunnitelman voi rakentaa seuraavan muistilistan avulla:

  1. Määrittele, ketä haluat tavoittaa eli mikä on yrityksesi markkinoinnin kohderyhmä
    Ketkä ovat potentiaaliset asiakkaasi, missä he liikkuvat, mitä harrastavat? Miksi he tarvitsevat yrityksesi tuotetta tai palvelua? Selkeä kohderyhmärajaus tuottaa parhaan tuloksen markkinoinnin tavoittavuuteen.
  2. Pohdi, millainen sisältö asiakkaitasi kiinnostaa. 
    Tavoittaako heidät viihteellinen sisältö vai faktatieto tuotteeseesi tai yrityksen toimialaan liittyen? 
  3. Puntaroi, missä kanavissa kohderyhmäsi tavoittaa parhaiten. Käyttävätkö he somea ja mitä sovellusta pääsääntöisesti? Esimerkiksi Snapchatiin tuotettu sisältö varttuneelle väelle ei varmasti saavuta kohderyhmäänsä, koska kanava on nuorten ehdoton suosikki. Jos some ei tavoita potentiaalisia asiakkaitasi, toimisiko vaikkapa sähköinen uutiskirje?
  4. Määrittele tavoitteesi markkinoinnille ja näkyvyydelle. 
    Tavoite voi olla esim. yrityksesi brändin ja tunnettuuden vahvistaminen, some-seuraajien saaminen tai liikenteen ja myynnin kasvattaminen verkkokaupassasi.
  5. Arvio yrityksen käytössä olevat resurssit
    Markkinointitoimenpiteiden toteuttamista kannattaa lähestyä realistisesti pohtimalla, paljonko siihen on yrityksessä aikaa viikkotasolla. Usein yhdistelmä, jossa jotain tehdään itse ja osa ostetaan talon ulkopuolelta on toimiva tapa ratkaista yhtälö.
  6. Laadi markkinoinnin julkaisusuunnitelma.  
    Some-markkinoinnissa julkaisukalenteri viikko- ja kuukausitasolla tekee toteutuksesta huomattavasti helpompaa, kun toimenpiteet ovat valmiiksi mietitty. Tee julkaisukalenteri aina vähintään kuukaudeksi eteenpäin.
  7. Seuraa toimenpiteiden tuloksia. 
    Osa julkaisuista saa enemmän tykkäyksiä, avauksia ja sitoutumista. Osa tuottaa hyvin liikennettä verkkokauppaan johtaen ostotapahtumaan. Testaamalla selviää, mikä toimii ja mitä kannattaa jatkossakin hyödyntää.

Edellä kuvatun listan käyttöön ottaminen vaatii hieman aikaa ja vaivaa, mutta se kannattaa: suunnitelman myötä yrityksen näkyvyys on säännöllistä eikä kiireen keskellä tarvitse pohtia mitä sisältöä ja milloin digikanaviin tuotetaan.  

Menestyksekästä digimarkkinoinnin vuotta 2020!

Jos kaipaat ideoita yrityksen digimarkkinoinnin suunnitteluun, Viisan palvelut ovat käytettävissäsi. Viisarointi-paketti on tähän tarkoitettu palvelukokonaisuumme.