Mikä vuosi takana! Nyt on aika hengähtää ja rauhoittua joulun aikaan. Viisa kiittää hyvästä yhteistyöstä kuluneena vuonna, jatketaan sitä myös vuonna 2021.
Valoisaa ja tunnelmallista joulua sekä kaikkea hyvää uuteen vuoteen!
Suunta viestinnälle
Mikä vuosi takana! Nyt on aika hengähtää ja rauhoittua joulun aikaan. Viisa kiittää hyvästä yhteistyöstä kuluneena vuonna, jatketaan sitä myös vuonna 2021.
Valoisaa ja tunnelmallista joulua sekä kaikkea hyvää uuteen vuoteen!
Vastaamon tietomurto on saanut yritykset pohtimaan, voisiko vastaavaa tapahtua omassa organisaatiossa; ovatko ICT-ratkaisut tietoturvallisia ja tarpeeksi hyvin suojattuja. Mietintä on tärkeää, ja johtaa toivottavasti asioiden tarkistamiseen ja ripeään kuntoon laittamiseen, jos puutteita löytyy.
Ohjelmistojen ja tietojärjestelmiä koskevan tietoturvan rinnalla tulee tarkastella yrityksen tietosuojan kokonaisuutta. EU:n tietosuoja-asetus astui voimaan vuonna 2018. Asetuksen mukaan jokaisella on oikeus mm. tietää, millaisia tietoja yrityksellä hänestä on, tarkistaa tietojen oikeellisuus ja tarvittaessa pyytää poistamaan tiedot.
Digitaalisen markkinoinnin tärkeä perustekijä on käyttäjistä kerätty tieto. Mitä enemmän tietoa on, sitä paremmin markkinoinnilla tavoitetaan yrityksen tuotteista ja palveluista kiinnostuneet henkilöt.
Nettisivut, Google, somealustat, verkkokaupat, mobiilisovellukset – kaikki keräävät kävijätietoa, jota käytetään markkinoinnin kohdistamiseen monin eri tavoin.
Tietosuojaa saatetaan pitää hidasteena markkinoinnille – onhan vaikeaa markkinoida tuotteita ja palveluja, jos ihmiset eivät salli kerätä tietoa itsestään.
Suuri osa ihmisistä on kuitenkin myötämielisiä tietojen keräämiseen, kunhan he tietävät, mitä tietoa kerätään ja miten sitä käytetään. Arvostamme nimittäin sisältöä, myös markkinointia, joka on räätälöity mieltymystemme mukaan.
Hyvä esimerkki ovat suoratoistopalvelut: kun katsomme tietynlaisia ohjelmia, sovellus tarjoaa pian vastaavaa sisältöä automaattisesti. Sovellus kerää jatkuvasti tietoa katselustamme ja ennakoi toiveitamme.
Sama tapahtuu somessa: some-alusta tallentaa tietoa katsotusta sisällöstä, tykkäyksistä, jaoista, lukuajoista ja tarjoaa meille jatkossakin sisältöä, jonka parissa yleensä vietämme aikaa.
Miten yrityksen tietosuojaan ja henkilötietoihin tulisi suhtautua? Yksinkertaisesti huolella ja vakavasti. Henkilötiedot ovat tärkeitä ja arvokkaita tietoja, joita tulee aina käsitellä erityisen luottamuksellisesti.
Henkilötiedot ovat tärkeitä ja arvokkaita tietoja, joita tulee aina käsitellä erityisen luottamuksellisesti.
Tietoturvan teknisten ratkaisujen toimivuuden varmistamisen lisäksi henkilötietojen käsittely ja henkilörekisterit tulee listata yrityksen tietosuojaselosteessa. Selosteesta henkilö voi tarkistaa, miten hänen henkilötietojaan käytetään ja miksi. Tietosuojadokumentaatio vaatii yritykseltä aikaa ja panostusta, mutta käytetty aika palautuu takaisin asiakkaiden luottamuksena.
Lisätietoja ja ohjeistusta henkilötietojen käsittelystä löytyy esimerkiksi Tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta.
Poikkeuskevään jälkeen kesä tuntuu erityisen tervetulleelta. Viisassa lomaillaan pääosin 13.7.-2.8., mutta viestinnän ja markkinoinnin tarpeen tullen meidät tavoittaa tänäkin aikana.
Kiitokset asiakkaille ja kumppaneille alkuvuoden yhteistyöstä ja ihanaa kesää!
Meneillään oleva korona-poikkeustilanne on saanut suomalaiset uuden eteen. Arki pitää miettiä uusiksi – pitää tehdä vähemmän, huolellisemmin ja ajatuksen kanssa, erilailla kuin yleensä.
Huolestuttaa ja ahdistaakin: miten tästä selvitään ja milloin? Päällimmäisenä huolenaiheena ovat oma ja lähimmäisten terveys. Monella yrittäjällä on käsillä lisäksi akuutti taloudellinen kriisi, sillä asiakkaat vetäytyvät koteihinsa ja sovitut tapaamiset ja tapahtumat on peruuntuvat.
Viestinnänkin näkökulmasta tilanne on haastava. Valetieto, huhut ja shokkiotsikot ovat vaarassa syrjäyttää asiallisen ja oikean informaation. Mediaa kuluttaessa tulisikin pitää pää kylmänä. Kannattaa seurata virallisia kanavia, jotka jakavat oikeaa tietoa. Näitä ovat esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL ja oman kuntasi tai kaupunkisi verkkosivut.
Jos olet yrittäjä, tehosta yrityksesi viestintää. Kerro asiakkaallesi omissa viestintäkanavissanne miten poikkeustilanne vaikuttaa palveluihin. Samalla voit ideoida, olisiko palveluita mahdollista tarjota netin kautta, etäyhteydellä tai verkkokaupasta? Kriisi voi olla myös mahdollisuus rakentaa yrityksellesi digitaalista palvelua ja myyntikanavia.
Ota rauhallisesti ja keskity olennaiseen eli noudata ohjeita, joita viruksen torjumiseen on saatu. Kriisi kestää aikansa. Kauanko, sitä emme vielä tiedä, mutta jos jokainen tekee oman osuutensa riskien torjumiseksi selviämme parhaalla mahdollisella tavalla.
Nyt on tärkeintä huolehtia itsestään, läheisistään ja kanssaihmisistä. Tarjoa apua erityisesti niille, jotka sitä tarvitsevat, ettei kukaan jäisi yksin huolien ja avuttomuuden kanssa.
Voimia, terveyttä ja jaksamista meille kaikille!
Yksinyrittäjällä ja pienessä yrityksessä resursseja markkinointiin on rajallisesti. Siksi se, mitä tehdään, kannattaa tehdä kunnolla. Pienen yrityksen markkinoinnin tärkeät lähtökohdat voi tiivistää kolmeen pointtiin:
Digitaalisen markkinoinnin ja näkyvyyden perusta ovat yrityksen verkkosivut. On parempi, että sivusto on suppea mutta laadukas kuin laaja ja keskeneräinen. Voit aina laajentaa sivustoa tarpeen mukaan myöhemmin. Varmista, että sivuston hakukoneoptimointi on kunnossa!
Some-kanavien kohdalla päätä, mihin kanaviin panostat. Käytä päätöksen perustana yrityksen kohderyhmien määrittelyä. Missä kanavissa asiakkaasi liikkuvat? Facebook tavoittaa massoja, Instagram puolestaan toimii nuorempien käyttäjien tavoittamisessa. Jos teet videoita, YouTube on ehdoton valinta.
Kanavat valittuasi tee julkaisukalenteri, jota on helppo noudattaa päivä- ja viikkotasolla.
Maksullinen mainonta somessa on tullut jäädäkseen, sillä ihmiset eivät mene someen ajatellen: ”Löytäisinpä jonkin mielenkiintoisen mainoksen tuotteesta tai palvelusta, johon voisin käyttää rahani”.
Ihmiset haluavat viihtyä somessa ja nähdä sisältöä, joka heitä kiinnostaa. Siksi maksullisen sisällön nostaminen uutisvirtaan on yritykselle yleensä välttämätöntä.
Maksullisen mainonnan lisäksi kannattaa tuottaa laajemminkin sisältöä, joka viihdyttää ja kiinnostaa. Pienessä yrityksessä laajempi tuottaminen saattaa olla haasteellista resurssien rajallisuuden vuoksi. Ulkopuolisen resurssin käyttämistä tähän kannattaakin harkita.
Alussa valittiin kanavat, joissa yritys on läsnä, laadittiin julkaisukalenteri ja myös maksullista mainontaa on toteutettu.
Millaiset ovat tulokset? Lisääntyivätkö yhteydenotot, kasvoiko myynti? Jos suunnitelma toimii, jatka samaan malliin. Jos ei, kokeile jotain muuta: muita kanavia tai eri lähestymistapaa. Tee esim. video blogikirjoituksen sijaan tai etsi uusia some-ryhmiä, joissa asiakkaasi liikkuvat.
Kokeilemalla löydät parhaat ja toimivimmat käytännöt – tärkeintä että aloitat!
Markkinointiviestintä Viisa on apunasi digi- ja somemarkkinoinnin suunnittelussa. Meidät tavoitat p. 040 576 0494/Päivi tai jättämällä yhteydenottopyynnön alla olevasta linkistä.
Markkinointiviestintä Viisa on liittynyt Suomen Yrittäjien jäseneksi tammikuusta 2020 alkaen.
Suomen Yrittäjät on järjestö, joka tarjoaa jäsenilleen vaikutuskanavan kunnalliseen, alueelliseen ja valtakunnalliseen sekä toimialakohtaiseen päätöksentekoon ja vaikuttamiseen. Siihen kuuluu yli 115 000 suomalaista yritystä.
Yrittäjien tavoitteena on, että Suomesta tulee paras paikka yrittää. Toiminnan lähtökohtana ovat järjestön arvot: rohkeus, luotettavuus ja uusiutuminen.
linkki: Suomen Yrittäjien verkkosivut
Digimarkkinoijat puhuvat paljon sisältömarkkinoinnista. Sisältömarkkinoinniksi mielletään yleensä lehtien digi- tai printtiversioissa julkaistavat, toimitukselliselta sisällöltä näyttävät artikkelit, jotka lähemmässä tarkastelussa paljastuvat mainoksiksi.
Edellä mainitut ovat natiivimarkkinointia, joka on sisältömarkkinoinnin yksi muoto, mutta sisältömarkkinoinnin käsite on huomattavasti laajempi. Sisältömarkkinointi on sisältöä, jota yritys tuottaa medioihin lähtökohtanaan asiakkaan tarpeet.
Mainostaminen ja markkinointi toimi pitkään push-periaattella. Yritykset tuottivat medioihin mainossisältöä, jonka toivoivat massiivisen jakelun myötä tavoittavan potentiaaliset asiakkaat. Tapa on edelleen toimiva, jos medioita on rajallinen määrä ja ihmisten median kulutustottumukset suhteellisen vakioita.
Internet on kuitenkin murtanut perinteisen mediakentän ja räjäyttänyt medioiden määrän moninkertaiseksi. Jokaisella meillä on taskussamme älypuhelin, jonka kautta voimme kuluttaa lukematonta määrää medioita. Pelkkä push-periaate mainonnassa ei siksi enää toimi, vaan markkinoijan kannattaa lähestyä kohderyhmäänsä pull-periaattella.
Pull-periaatteella yritys tuottaa valittuihin medioihin asiakkaita kiinnostavaa sisältöä. Sisältö vetää asiakkaan yrityksen brändin, tuotetiedon ja ostotapahtuman äärelle. Tämän sisällön tuottaminen, jakelu ja vuoropuhelu asiakkaiden kanssa on sisältömarkkinointia.
Asiakkaan tavoittamiseen tarkoitettu sisältö voi olla faktatietoa, viihdyttäviä videoita, kyselyitä, toimialaan liittyvää tietoutta – mitä vaan, mikä saa asiakaskunnan huomion. Tärkeintä on, että sisältö on laadukasta ja palvelee asiakkaan tarpeita.
Sisältömarkkinointia on mahdollista toteuttaa kolmen tyyppisissä kanavissa:
Omat kanavat ovat täysin yrityksen omassa hallussa, kuten yrityksen verkkosivut tai sähköinen uutiskirje. Puoliksi omissa kanavissa julkaisualustan omistaa ulkopuolinen toimija, mutta sisältö on yrityksen omaa. Tällaisia ovat esimerkiksi some-kanavat kuten Facebook ja hakukoneet kuten Google. Ostetut kanavat taas ovat kokonaan ulkopuolisen tahon hallussa ja niistä voidaan ostaa tilaa yrityksen sisällöille esim. alussa mainituilla natiivisisällöillä tai muilla yhteistyömalleilla.
Sisältömarkkinoinnin kenttä on laaja, ja mahdollisuudet lähes rajattomat. Miten yrityksen siis tulisi lähteä liikkeelle sisältömarkkinoinnissaan?
On kehitetty malleja, joiden avulla sisältömarkkinointia voidaan toteuttaa jäsennellysti ja tavoitteellisesti. Eräs niistä on REAN-malli (Reach, Engage, Activate, Nurture). REAN:in mukaan eri asiakasryhmille ja asiakkuuden eri vaiheissa oleville kohderyhmille tuotetaan jokaiselle omanlaista sisältöä.
Otetaan esimerkiksi juhlapalveluyritys, jonka tuote on hääjuhlat. Sisältömarkkinoinnin kohderyhmänä yrityksellä ovat häitä suunnittelevat parit.
Sisältömarkkinoinnin toteuttaminen ei urheilutermein kuvattuna ole pikamatka vaan pitkän matkan juoksu. Se on sitouttavaa viestintää, jolla asiakas saadaan luottamaan yritykseen toimijana.Siksi sisältömarkkinoijan kannattaa varustautua annoksella pitkäjännitteisyyttä ja suunnitelmallisuutta.
Panostaminen omiin kanaviin ja omaan mediaan kannattaa. Omat kanavat ovat aina omassa hallussa, joten äkilliset muutokset eivät niitä heilauttele.
Sisältömarkkinoinnin tulosten seuranta ja mittaaminen on joskus haastavaa, mutta välttämätöntä. Kaikille yrityksille on löydettävissä toimivat mittarit tehokkuuden mittaamiseen, mutta ne eivät ole vakioita, vaan riippuvat asetetuista tavoitteista ja kokonaisuudesta.
Lisätietoa sisältömarkkinoinnista löydät esimerkiksi tältä englanninkieliseltä sivustolta: https://contentmarketinginstitute.com
Jos kaipaat ideoita yrityksen sisältömarkkinointiin, Viisan palvelut ovat käytettävissäsi. Viisarikivi-sisältömarkkinointi on tähän tarkoitettu palvelukokonaisuumme.
Pää on vaarassa mennä pyörälle digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksien äärellä. Pitäisi saada näkyvyyttä, jotta kauppaa syntyisi, mutta valinta viestintäkanavien välillä ei ole helppoa.
Esimerkiksi someen liittyen monet puhuvat nyt TikTokista – sen avulla saavuttaa kuulemma miljoonia käyttäjiä. Entäpä perinteisemmät Facebook ja Instagram, Twitter tai Pinterest, tavoittaako niillä silti edelleen? Kotisivutkin ovat tärkeät – miten pitää ne ajan tasalla tehokkaana myynti- ja markkinointikanavana? Näkyväthän ne Google-haussa? Kysymykset risteilevät mielessä.
Tehokas digimarkkinointi ei ole salatiedettä. Markkinointitapojen moninaisuuden edessä avuksi tulee konkreettinen toimenpiteiden suunnittelu.
Yrityksen digi- ja some-markkinointisuunnitelman voi rakentaa seuraavan muistilistan avulla:
Edellä kuvatun listan käyttöön ottaminen vaatii hieman aikaa ja vaivaa, mutta se kannattaa: suunnitelman myötä yrityksen näkyvyys on säännöllistä eikä kiireen keskellä tarvitse pohtia mitä sisältöä ja milloin digikanaviin tuotetaan.
Menestyksekästä digimarkkinoinnin vuotta 2020!
Jos kaipaat ideoita yrityksen digimarkkinoinnin suunnitteluun, Viisan palvelut ovat käytettävissäsi. Viisarointi-paketti on tähän tarkoitettu palvelukokonaisuumme.