Elämää ja viestintää poikkeustilanteessa

Meneillään oleva korona-poikkeustilanne on saanut suomalaiset uuden eteen. Arki pitää miettiä uusiksi – pitää tehdä vähemmän, huolellisemmin ja ajatuksen kanssa, erilailla kuin yleensä.

Huolestuttaa ja ahdistaakin: miten tästä selvitään ja milloin? Päällimmäisenä huolenaiheena ovat oma ja lähimmäisten terveys. Monella yrittäjällä on käsillä lisäksi akuutti taloudellinen kriisi, sillä asiakkaat vetäytyvät koteihinsa ja sovitut tapaamiset ja tapahtumat on peruuntuvat. 

Viestinnänkin näkökulmasta tilanne on haastava. Valetieto, huhut ja shokkiotsikot ovat vaarassa syrjäyttää asiallisen ja oikean informaation. Mediaa kuluttaessa tulisikin pitää pää kylmänä. Kannattaa seurata virallisia kanavia, jotka jakavat oikeaa tietoa. Näitä ovat esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL ja oman kuntasi tai kaupunkisi verkkosivut. 

Jos olet yrittäjä, tehosta yrityksesi viestintää. Kerro asiakkaallesi omissa viestintäkanavissanne miten poikkeustilanne vaikuttaa palveluihin. Samalla voit ideoida, olisiko palveluita mahdollista tarjota netin kautta, etäyhteydellä tai verkkokaupasta? Kriisi voi olla myös mahdollisuus rakentaa yrityksellesi digitaalista palvelua ja myyntikanavia.

Ota rauhallisesti ja keskity olennaiseen eli noudata ohjeita, joita viruksen torjumiseen on saatu. Kriisi kestää aikansa. Kauanko, sitä emme vielä tiedä, mutta jos jokainen tekee oman osuutensa riskien torjumiseksi selviämme parhaalla mahdollisella tavalla. 

Nyt on tärkeintä huolehtia itsestään, läheisistään ja kanssaihmisistä. Tarjoa apua erityisesti niille, jotka sitä tarvitsevat, ettei kukaan jäisi yksin huolien ja avuttomuuden kanssa. 

Voimia, terveyttä ja jaksamista meille kaikille!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s