Pienen yrityksen digi- ja some-markkinoinnin ABC

Yksinyrittäjällä ja pienessä yrityksessä resursseja markkinointiin on rajallisesti. Siksi se, mitä tehdään, kannattaa tehdä kunnolla. Pienen yrityksen markkinoinnin tärkeät lähtökohdat voi tiivistää kolmeen pointtiin:

A) Valitse kanavat, joissa yrityksesi on läsnä 

Digitaalisen markkinoinnin ja näkyvyyden perusta ovat yrityksen verkkosivut. On parempi, että sivusto on suppea mutta laadukas kuin laaja ja keskeneräinen. Voit aina laajentaa sivustoa tarpeen mukaan myöhemmin. Varmista, että sivuston hakukoneoptimointi on kunnossa!

Some-kanavien kohdalla päätä, mihin kanaviin panostat. Käytä päätöksen perustana yrityksen kohderyhmien määrittelyä.  Missä kanavissa asiakkaasi liikkuvat? Facebook tavoittaa massoja, Instagram puolestaan toimii nuorempien käyttäjien tavoittamisessa. Jos teet videoita, YouTube on ehdoton valinta.

Kanavat valittuasi tee julkaisukalenteri, jota on helppo noudattaa päivä- ja viikkotasolla.

B) Käytä myös maksullista mainontaa

Maksullinen mainonta somessa on tullut jäädäkseen, sillä ihmiset eivät mene someen ajatellen: ”Löytäisinpä jonkin mielenkiintoisen mainoksen tuotteesta tai palvelusta, johon voisin käyttää rahani”. 

Ihmiset haluavat viihtyä somessa ja nähdä sisältöä, joka heitä kiinnostaa. Siksi maksullisen sisällön nostaminen uutisvirtaan on yritykselle yleensä välttämätöntä. 

Maksullisen mainonnan lisäksi kannattaa tuottaa laajemminkin sisältöä, joka viihdyttää ja kiinnostaa. Pienessä yrityksessä laajempi tuottaminen saattaa olla haasteellista resurssien rajallisuuden vuoksi. Ulkopuolisen resurssin käyttämistä tähän kannattaakin harkita.

C) Mittaa tuloksia ja säädä tarpeen mukaan

Alussa valittiin kanavat, joissa yritys on läsnä, laadittiin julkaisukalenteri ja myös maksullista mainontaa on toteutettu.

Millaiset ovat tulokset? Lisääntyivätkö yhteydenotot, kasvoiko myynti? Jos suunnitelma toimii, jatka samaan malliin. Jos ei, kokeile jotain muuta: muita kanavia tai eri lähestymistapaa. Tee esim. video blogikirjoituksen sijaan tai etsi uusia some-ryhmiä, joissa asiakkaasi liikkuvat.

Kokeilemalla löydät parhaat ja toimivimmat käytännöt – tärkeintä että aloitat!


Markkinointiviestintä Viisa on apunasi digi- ja somemarkkinoinnin suunnittelussa. Meidät tavoitat p. 040 576 0494/Päivi tai jättämällä yhteydenottopyynnön alla olevasta linkistä.