Muistilista digi- ja some-markkinoinnin suunnitteluun

Pää on vaarassa mennä pyörälle digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksien äärellä. Pitäisi saada näkyvyyttä, jotta kauppaa syntyisi, mutta valinta viestintäkanavien välillä ei ole helppoa.

Esimerkiksi someen liittyen monet puhuvat nyt TikTokista – sen avulla saavuttaa kuulemma miljoonia käyttäjiä. Entäpä perinteisemmät Facebook ja Instagram, Twitter tai Pinterest, tavoittaako niillä silti edelleen? Kotisivutkin ovat tärkeät – miten pitää ne ajan tasalla tehokkaana myynti- ja markkinointikanavana? Näkyväthän ne Google-haussa? Kysymykset risteilevät mielessä.

Suunnittele, listaa ja toteuta

Tehokas digimarkkinointi ei ole salatiedettä. Markkinointitapojen moninaisuuden edessä avuksi tulee konkreettinen toimenpiteiden suunnittelu.

Yrityksen digi- ja some-markkinointisuunnitelman voi rakentaa seuraavan muistilistan avulla:

  1. Määrittele, ketä haluat tavoittaa eli mikä on yrityksesi markkinoinnin kohderyhmä
    Ketkä ovat potentiaaliset asiakkaasi, missä he liikkuvat, mitä harrastavat? Miksi he tarvitsevat yrityksesi tuotetta tai palvelua? Selkeä kohderyhmärajaus tuottaa parhaan tuloksen markkinoinnin tavoittavuuteen.
  2. Pohdi, millainen sisältö asiakkaitasi kiinnostaa. 
    Tavoittaako heidät viihteellinen sisältö vai faktatieto tuotteeseesi tai yrityksen toimialaan liittyen? 
  3. Puntaroi, missä kanavissa kohderyhmäsi tavoittaa parhaiten. Käyttävätkö he somea ja mitä sovellusta pääsääntöisesti? Esimerkiksi Snapchatiin tuotettu sisältö varttuneelle väelle ei varmasti saavuta kohderyhmäänsä, koska kanava on nuorten ehdoton suosikki. Jos some ei tavoita potentiaalisia asiakkaitasi, toimisiko vaikkapa sähköinen uutiskirje?
  4. Määrittele tavoitteesi markkinoinnille ja näkyvyydelle. 
    Tavoite voi olla esim. yrityksesi brändin ja tunnettuuden vahvistaminen, some-seuraajien saaminen tai liikenteen ja myynnin kasvattaminen verkkokaupassasi.
  5. Arvio yrityksen käytössä olevat resurssit
    Markkinointitoimenpiteiden toteuttamista kannattaa lähestyä realistisesti pohtimalla, paljonko siihen on yrityksessä aikaa viikkotasolla. Usein yhdistelmä, jossa jotain tehdään itse ja osa ostetaan talon ulkopuolelta on toimiva tapa ratkaista yhtälö.
  6. Laadi markkinoinnin julkaisusuunnitelma.  
    Some-markkinoinnissa julkaisukalenteri viikko- ja kuukausitasolla tekee toteutuksesta huomattavasti helpompaa, kun toimenpiteet ovat valmiiksi mietitty. Tee julkaisukalenteri aina vähintään kuukaudeksi eteenpäin.
  7. Seuraa toimenpiteiden tuloksia. 
    Osa julkaisuista saa enemmän tykkäyksiä, avauksia ja sitoutumista. Osa tuottaa hyvin liikennettä verkkokauppaan johtaen ostotapahtumaan. Testaamalla selviää, mikä toimii ja mitä kannattaa jatkossakin hyödyntää.

Edellä kuvatun listan käyttöön ottaminen vaatii hieman aikaa ja vaivaa, mutta se kannattaa: suunnitelman myötä yrityksen näkyvyys on säännöllistä eikä kiireen keskellä tarvitse pohtia mitä sisältöä ja milloin digikanaviin tuotetaan.  

Menestyksekästä digimarkkinoinnin vuotta 2020!

Jos kaipaat ideoita yrityksen digimarkkinoinnin suunnitteluun, Viisan palvelut ovat käytettävissäsi. Viisarointi-paketti on tähän tarkoitettu palvelukokonaisuumme.